التعليم عن بعد والتدريب عن بعد والفرق بينهماdifference between online Education & online training



التعليم عن بعد والتدريب عن بعد والفرق بينهما
ماهو التعلم عن بعد؟
تعريف التعليم عن بعد هو:برنامج أو دورة تعليمية تعتمد على استخدام الشبكة العنكبوتية وتقنياتها الحديثة من برامج صوت وصورة وقواعد بيانات لتقدم لك الدروس حيثما كنت وفي أي موقع على خارطة العالم تتواجد وفيه وتستطيع عن طريقه الإتصال بالإنترنت....ويعتبر في أغلب الأحيان دورة مساعدة لتعزيز القدرات وان كانت بعض الجامعات تقدم دراسات البكالوريوس والدراسات العليا الرسمية عن بعد....كما تعد هذه الطريقة هي الطريقة المثلى للأشخاص الذين ليس بإمكانهم الإنتظام بحضور الدروس التعليمية والإلتزام بجدول المحاضرات اليومية كما لايتطلب هذا النوع من التعليم إلى تفرغ تام،تستطيع الإنضمام إليه دون أن تترك وظيفتك أو دراساتك الأخرى...




طريقة التعليم عن بعد ومدى فعاليتها








قد يكون التعليم عن بعد بنفس فعالية التعليم التقليدي لو اعتمد على خطة وبرامج تعليمية عالية المستوى يقوم عليها أساتذة متخصصون في هذا المجال إلى جانب الدراية بطرق التعامل مع التقنيات الحديثة للإستفادة القصوى،فأي ثغرة قد تؤثر على فعالية البرنامج وامكانية استيعابه والتفاعل معه. وهناك عدة وسائل تستخدم للتعليم عن بعد وأغلبها بعد تحديدك للدورة التي ترغب الإنضام اليها تقوم الجهة المختصة بتزويدك بالطريقة التي ستتواصل بها معها مثل:
  1. برامج صوتية تقوم بتنزيلها من الإنترنت.
  2. برامج لعرض أفلام فيديو تعليمية.
  3. قواعد بيانات.
  4. البريد الإلكتروني لإستقبال خطوات الدراسة والمنهج واستقبال اجاباتك.
  5. وفي بعض الأحيان يكون هناك كتب أو أشرطة يرسلونها لك.
وفي الأونة الأخيرة بداء انتشار التدريب عن بعد اأيضا ، فهل التدريب عن بعد مجدي ؟




هل حان الوقت أن نقول وداعا للتدريب التقليدي ؟


ماهي مميزات التعليم عن بعد وماهي عيوبه ؟
تشهد الفترة الأخيرة ظهور نوع جديد او طريقة جديدة من التدريب وهو التدريب الالكتروني = التدريب عن بعد وتتميز هذه الطريقة بالعديد من المميزات التي جعلت هذا النوع من التدريب ينتشر بسرعه جدا واتوقع ان شاء الله في المستقبل ان يكون له الصداره وذلك للاسباب التالية :




1 ـ سهولة التواصل بين المتدربين والمدرب مهما كانت الحواجز المكانية والزمانيه


2 ـ قلة التكلفة والتي تكاد تكون منخفضة فمثلا الدورات في هذا المنتدى مجانية .


3 ـ المتدرب يكون في المكان الذي يحبه والطريقة التي يرغب بها .


4 ـ التوثيق فجميع ما يطرح يكون موثق ويمكن الرجوع له في اي وقت .


5 ـ لا يتطلب التدريب السفر او الذهاب إلى مكان التدريب .




عيوب التعلم الألكترونى :
(1) أهمية تحفيز المتعلمين لانفسهم لتنفيذ هذا التدريب .
(2) المعلومات والبيانات المجردة لا يمكننا التأكد من استخدام المتعلم لها .
(3) عدم التأكد من أن المتدرب قد تعلم اى شئ .
(4) إذا لم يفهم المتعلم المواد المتاحة أمامه أو لم يجيد استخدام الكمبيوتر فلن يستطيع القيام بشئ .
(5) المتعلم لا يتقابل وجهاً لوجه مع الأشخاص الآخرين .
فقدان تطبيق مهارات التدريب وتوجيهها التوجيه الصحيح من قبل المدرب .
وأخطر العيوب من وجهة نظر تدريبية هو فقدان السيطرة على العملية التدريبية رغم ثقتنا في المتعلم . وأغلب التطورات التى تمت فى التعلم الألكترونى تهدف الى حل هذه المشكلة .




الفرق بين التعليم الالكتروني والتدريب الالكتروني


يعتبر هذا العنوان مكان للناقش وما هو الفرق بين التعليم الالكتروني والتدريب  الالكتروني ، حيث يمكن ان نقول انه لا يوجد فرق بينها من خلال بيئة التعليم الالكتروني حيث كلاهما يتطلب الامور الاساية في أي نظام تعلم الكتروني وكذلك نظام الفصول الافتراضية والية التسجيل والدخول , بينما يتجسد الفرق بشكل واضح وجلي في الية تطبيق التعليم الالكتروني على الطلاب او المتدربين ،حيث ان التعليم الالكتروني مرتبط بمسى المنشاة التعليمية (المدرسة و الجامعة ) يوجد مدرسين ويوجد طلاب واختبارات فصلية وحضور مميز وغيرها ويطلب من المدرسين متابعة نشاطات طلابهم اثناء الفصل الدراسي من خلال نظام ادارة التعلم الالكترونيLMS، وذلك باستقبال الواجبات والاجابة على الطلاب والتفاعل المباشر بين الطلاب والمدرسين من خلال الانشطة التعليمية مثل الشات والمنتديات والويكي وغيرها .


بينما التدريب الالكتروني يستخدم لتدريب مجموعة من الاشخاص لا يتبعوا الى منشاة تعليمية (تدريب موظفين ، تاهيل كوادر بشرية ) ويكون المستفيد من التدريب الالكتروني منسوبي الجهات الحكومية و المؤسسات الاداردية او البنوك او المنظمات الغير ربحية مثل (الرئاسة العامة للامر بالمعروف والنهي عن المنكر ) وما يترتب على التدريب الالكتروني هو الية تطبيق التعليم الالكتروني للمتدربين ،هنا ما يسمى التعليم الذاتي وضبط دخول المتدربين الى جميع محتويات المقرر الدراسي والتدريب بشكل جدي وفعال ، حيث لا يوجد هنا معلمين او مدرسين يتابعون نشاطات المتدربين او اجبارهم على حل جميع الاسئلة والمرور على جميع النشاطات الموجودة داخل المقرر ، وفي هذه الحاله ياتي دور تخصيص الية عرض المقرر التدربيي بحيث يخضع الى نظام ادارة الانشطة التعليمية المتسلسله (Sequence Activities وكذلك يجب ان يوجد نقاط عبور (Pass Points ) بين كل موضوع أي لا يمكن للمتدرب الانتقال الى الموضوع او النشاط التالي الا اذا تحقق انه انهى الموضوع السابق بشكل جيد ويمكن هنا وضع شروط او خيارات لاجتياز المرحلة (مثلا اجتاز 60 % او اقل او اكثر وهكذا ) .


خلاصة : كل المفاهيم التي نريد تطبيقها في التدريب الالكتروني هي من أجل ضبط دخول وحضور المتدربين وأجتيازهم الأمتحانات بشكل ألي بدون تدخل أي شخص من المدراء أو المعلمين ، حيث يتولى جميع هذه المهام هي الية تطبيق تدريب المحتوى في نظام ادارة التعلم .
المصدر http://www.ebfet.org/vb/showthread.php?t=1539 


Class Pets - Good Teaching Technique For Students

There is no way around the fact that time in the classroom can be just plain boring sometimes, both for teachers and for their students. Part of this situation arises from necessity, because to a certain extent, trying to learn all of the things that students need to learn in the classroom means that at some point you are going to run into topics that just are not too terribly interesting. This can be a problem, though, because keeping students engaged and excited is key to helping them make the most of their learning experience. This creates one of the central challenges that teachers must face, namely, how can you create a classroom experience that is both educational and exciting? Some of the answers to that question are clever and involved. They mean coming up with complicated, themed projects or trips that require a lot of planning and execution. Those can be great ideas, and they can have very effective results. However, there is always the simpler, more direct approach. One product of that approach might be the decision to get a class pet. The concept of a class pet is pretty simple. Basically, the teacher goes out and gets some kind of pet. Typically this pet is not of the higher maintenance variety, like a puppy or a kitten. That type of animal needs a lot more in terms of attention and interaction, and could pretty much never do well in a classroom setting. For the best classroom pet experience, most teachers select something that needs much less space, exercise, and attention. A good option is usually something along the lines of a small fish, a turtle, a hermit crab, some kind of lizard, or maybe on the most involved end of the spectrum, a guinea pig. The way the pet arrangement usually works is that the animal is kept in some kind of cage, aquarium, or terrarium in the classroom. The students see the pet every day, and usually take turns feeding it and taking care of it. Often, a student will take the pet home over the weekend to care for it. This can be assigned on a rotating basis, or it can be used as a reward for good behavior. Students stand to benefit a lot from this kind of experience. For one thing, it teaches them to be kind to and to care for animals. It teaches them a sense of responsibility, because it is their responsibility, along with the rest of the class, to make sure the pet gets what it needs. Also, because the teacher is supervising the whole experience, there is very little risk of any kind of real damage being done to the animal. Plus, it just makes it more exciting to be in the classroom. Students can look forward to seeing the animal every day, and to feeding it and caring for it. It creates something a little new and unpredictable in an environment which can otherwise be a little too predictable and familiar. Having that sort of influence in the classroom every day can create a place where kids are more alert and excited to learn, which makes the job of the teacher maybe a little easier and a little more rewarding.

Article Source: http://EzineArticles.com/6065582

New Teacher Tips - Ways to Become a Good Teacher

In today's world of teaching, accountability and evaluations are everything. The more you know how well you are performing, the easier it will be for you to increase that success you need. But there are other problems that get in the way such as: responding to discipline problems dealing with ongoing administrative tasks and... writing good lessons Each of these areas are very important to building a thriving career, but when you aren't sure the best way to cope with these problems, you can turn these problems into even bigger ones. Check For Potential Discipline Problems One way to check for potential discipline problems is to evaluate how well you engage your students at the very beginning of the lesson. The beginning of the lesson is designed to set the tone of the lesson and engage and motivate students. You can do a quick check to see if your lesson beginning is effective. Your lesson plan should include something new and interesting. For example, if you just started a lesson on endangered animals, then think of all the interesting ways that you can engage your students. For example, if your plan is to teach reading comprehension skills and you have a group of struggling students, think of what pre-skills these students might need. Remember, your struggling students will need information presented to them in fun and interesting ways. Create Fun and Motivating Lesson that Will Make a Lasting Impression Forever If you are constantly on the hunt for starter activities, games and other ways to add interaction and pizzazz to your lessons, this is going to save you a bunch of time and will give you some amazing ideas for making lessons more fun. One of my favorite activities is Box Bingo which you will find on page 3 but there are lots and lots of others including magic tricks, reviews, energizers and cooperative learning activities. You can grab the free report now by visiting the following link here. Get Coaching Support and Help The New Teacher Resource Coaching Center provides you with all the coaching resources, tip sheets, charts, resources, to avoid isolation and to survive and thrive in the classroom. All these classroom tested resources have been created by a teacher trainer and diversity coach who has 16+ years in the classroom. You'll get more help to help get your teaching career moving in the way you want.

Article Source: http://EzineArticles.com/6093262


Use Your Desired Skills And Become An Administrative Assistant


Considering a career as an administrative assistant? It may be a good choice for people who enjoy working in an office. An administrative assistant is really a fancy couple of words for secretary. These people are not just ordinary secretaries, though. They tend to run an office and be in charge of a variety of things. There are some different types of administrative assistants and some qualifications people should be aware of before deciding to enter the field. People who will do best as administrative assistants tend to have the ability to multitask. They should be organized, with an eye for detail. They may be computer savvy and good with people. In addition, people considering a career as an administrative assistant absolutely must have a good eye for grammar and punctuation, in order to write and proofread. A college education is often helpful to an administrative assistant's job. Students who graduated with a Bachelor's in English will be highly valued in this career, due to their excellent communication skills. Psychology majors can enter the field as well because of their excellent training in understanding people. In addition, graduates with a Business degree may be useful in secretarial positions for businesses. Administrative assistants can just be general secretaries. This means they may work for small businesses doing office work and any clerical tasks that may be required by the company they work for. There are many opportunities in this area, but it may not pay as well as a specialized secretarial positions. Pay may be low but may increase with experience and length of time at a company. An interest in law and good organizational skills can make a great legal secretary. These people will work in law offices with lawyers and paralegals. They will perform common secretarial duties, such as phone service, filing, and running errands. In addition to that, they will perform duties specific to law offices, including preparing legal documents. Luckily for them, the pay is often better than secretarial positions for small companies. People that would like to work in a medical office may want to be medical secretaries. This position is bound to be more challenging than a regular secretarial job. Medical secretaries perform their office duties in addition to activities, such as billing patients, scheduling appointments, creating and filing medical charts, and more. The pay can be better, and with luck, may grow as the job becomes more prominent. Executive assistants are the best paid types of administrative assistants. They work for top executives in large businesses, as the title suggests. Some of the common duties include planning meetings, organizing travel plans, and setting up schedules for their employers. Executive assistants often act as accountants, handling their bosses' bills. They must be able to do this, and everything else the executives normally do, because when they go out of town, the executive secretaries take complete control. This can seem like an awful lot of responsibility, but some may excel in that type of environment. After carefully reviewing the above, it may be clear to the qualifications and the job descriptions that administrative assisting is a great job to go for. If so, you can take online classes which will provide you with adequate online administrative assistant training. Others may find that they would rather go for something more complex, that will allow them to head to the very top. That is probably the one thing administrative assistants do not do - become the top boss.

Article Source: http://EzineArticles.com/6106587